Sunday 15 April 2012

sembang fawwal # 2

spring

Hari ini merupakan musim bunga yang tiba-tiba sejuk walau sedikit sejuknya .

Tapi masih segar dan tegap rijal-rijal pegoncang dunia ini untuk mendirikan solat subuh berjemaah seperti biasa di masjid . Tidak akan lupa tuntutan Allah dan Rasul adalah pertama untuk selamanya .

[ 6.30 am ]
hari ini ramainya agak menakjubkan sedikit . mungkin kerana hari cuti . hampir lima meja dibuka oleh mereka .

"salam semua , order ape hari ni ? tegur golongan terakhir di kalangan mereka .

alhamdulillah .. bila cinta Allah adalah segala-galanya , semua terasa indah .

" akhi , bila abeh periksa ?" bertanya akhi F kepada akhi S . mereka sangat rapat . mungkin ukhwah mereka terdiri atas satu kecintaan yang sama .

" next week ade lagi . tak pelah, nak buat macam mne dah fatrah imtihankan :) " menjawab sambil berselamba dan tersenyum .

[ 6.50 am ]

mereka semua berbual mengikut apa isu atau perkara yang dibualkan di meja masing-masing .

tiba-tiba satu meja ini ,

" semalam ana ade liqo., then naqib ana ade bgtau ttng satu perkara " permulaan secara tiba-tiba dari akhi S .

" owh ye , tentang ape ? menjawab dengan penuh excited ingin tahu oleh akhi F(i) serentak akhi F(ii) .

" naqib ana cakap , orang yg hebat-hebat dalam dakwah dan tarbiyyah majoritinya ada blog sendiri " .. dengan nada yang agak suyup .


akhi F(i) dan akhi F(ii) merupakan bloger tegar . lalu mereka memberi pendapat seolah mereka juga tidak punya blog . kesian akhi S ni .

" ala rilexs la.. tak semestinya semua orang pandai menulis . ada orang boleh bercakap sangat hebat , tapi dari menulis blog mungkin die akan tewas dengan ana . haha ." keterangan yang simple tapi mempunyai jenaka yang berbisa dari akhi F(i)

" akhi , dalam kehidupan ini . bagi ana blog merupakan salah satu sudut yang mana untuk ana mengoutputkan apa yang ana dapat dalam tarbiyyah dan dakwah di negara Jordan ni . so bagi ana , tak mustahillah orang yang hebat-hebat ni pun ade blog mereka sendiri " akhi F(ii)menjawab dengan penuh keikhlasan untuk akhi S ini memahami .

[ 7.00 am ]

"so camne sekarang ? ana nak buat blog tapi tak tau nak tulis ape ? " tanya akhi S kepada ahli meja mereka .

"ala , nta yg penting tulis je ringkas-ringkas . kalau contoh blog nta masih baru dalam promotion , nta tulislah pendek-pendek . sebab orang malas nak baca . so bile nta tulis pendek inshaAllah ade org bace. ke camne ? " jawab akhi F(i) sekadar memberi pendapat .

tapi akhi F(ii) punyai pendapat yang tersendiri ,

" bagi ana lebih baik nta tentukan ape hadaf nta nak buat blog ni. takut nanti tak de hadaf , tah pape kita buat . tapi betul la ape yang akhi F(i) bgtau tadi " perkongsian yang menarik dari akhi F(ii) .

" ana rase bersyukur sangat berada atas jalan ni . rase macam hidup dalam satu suasana yang terhebat di dunia . haha . sumpah osem " luahan hati yang ikhlas dari akhi S .

[ 7.15 am ]

" okay , hari ni ana belanja antum .sebab ana diberi rezeki lebih oleh Allah untuk antum dan Allah mengenalkan antum kat ana "  fakta yang menyeronokan .

" dah start dah tu . okay . ala nnt pepahal kitaorang akan manfaatkan duit nta tu " berjenaka sifat mereka ini .

kenapa perlu menulis blog ?, kan lebih baik menulis manusia ?

tapi sedarlah selagi mana kita dalam proses pembinaan , tidak ada sesiapa yang mampu menghalang



2 comments:

  1. ana rasa nta perlu permudahkan tulisan,bagi orang2 yg biasa mcm ana,ana agak susah nk faham.tiada niat pun nak cakap enta x bagus,cuma ana rasa kalau nak berdakwah,gunalah bahasa yg mudah difahami mad'u.wallahu'alam.ana menegur atas dasar kasih akhi,betul!apa-apa pun selamat maju jaya dalam berdakwah!terima kasih.

    ReplyDelete
  2. owh kurang memahami ke ?

    inshaAllah ana akan permudahkan lagi penulisan ana

    ana tulis untuk muhasabah diri ana dan ikhwah-ikhwah semua .

    kalau input tak dapat, output pun jadilah .. huhu

    pape pun syukran jazilah akhui .. :)

    ReplyDelete