Friday 24 February 2012

dakwah yang mengalir dalam darah kita


Salam..

ikhwah/watil kirom .

kita melangkah dan menongkah arus perdana masyarakat demi menghidupkan semula jiwa-jiwa yg lemah dan hampir mati dalam keimanannya sendiri . Justeru , empat konsep yg ana rasa sangat-sangat penting untuk kita sama-sama imbangi dlm dakwah tarbiah kita : 

1. rabbaniah nabawiyyah .

2. idariyyah fi dakwah .

3. muallaqatullah .

4. tawakkal ala Allah .


Yang pertama dan tiada selainnya , perlulah kita menghidupkan jiwa-jiwa masyarakat kepada mengenali dan mencintai Allah SWT . Lagi ahsan bilamana uslub dan amali rabbaniyyah ini disusuli dengan sunnah baginda supaya lebih dekat dan mudah untuk kita dan masyarakat menjiwai mahabbatullah . 

Justeru, perlulah kita mengenali sifat manusia yg selalu bosan dengan laungan-laungan dakwah kita , namun ana yakin laungan yang disertakan dengan mengingati Allah dan Rasul, jiwa itu pasti menjadi tenang dan inilah thawabit yang perlu kita perjelaskan pada masyarakat . 

Justeru lagi , hendaklah kita , ( ikhwah/wat ) kembali merujuk kepada Al-quran , hafazan dan tafsir-tafsirnya , Al-Hadith, sahih dan hasannya serta hafazan-hafazan kita , sejarah yang jelas lagi wadhih , sebagai ibrah dan iktibar atas dakwah tarbyyiah ini. Begitu juga kepada mad'u kita .


Yang kedua . ana ambil ungkapan "jahiliyyah terancang akan mengatasi haq yang tidak terancang". Justeru para murabbiyun, perlu tahu betapa hebatnya Rasul Muhammad merancang bersama para sahabat . Kita bukan sekadar nak membina jiwa dan muasofat , tetapi perlu untuk merancang masa depan dakwah kita dan bagaimana membina muasofat mad'u kita .

dusturuna :)

Yang ketiga . Muallaqa Allah . Jangan biarkan jiwa kita kering dari quran dan zikir. Jagalah amal fardi atau mutabaah amal kita , supaya Allah memberi kekuatan dan mengikat hati-hati mad'u kita dan diri kita dengan masyarakat .


Yang terakhir . Tawakal yang tiada hentinya . Doa dan berlapang dada dalam dakwah kita . Elakkan isu-isu  sentimen wadah dan jamaah . Dakwah ikhwan adalah dakwah islam yang baru . Justeru , ikhlaskan hati dan bersungguh-sungguh dalam kerja lapangan dakwah kita . Kerja terus bekerja , hatta 300km perjalanan , supaya helaian rambut kita serta titisan keringat yang jatuh di bumi Allah ini , menjadi saksi dakwah kita adalah sebenar-benar dakwah .


نحمل الخير لكل الناس

" kami mendapat cinta dari langit untuk disebarkan ke seluruh muka bumi Allah ini "

No comments:

Post a Comment