Monday 13 August 2012

sedikit penjelasan

salam 'alaik . apa khabar saudara saudari yang sudi membaca laman sesawang atau lebih moden kita panggil belog saya ni :)

[kredit]
sebelum saya terus menulis tanpa sedarkan diri saya yang saya ni sudah lama tidak post apa apa sebenarnya selepas sahaja pulang ke tanah air yang tercinta ini , lebih baik saya mengambil peluang dipendahuluan ini untuk menerangkan kenapa dan apa malah bagaimana yang bermain difikiran saudara dan saudari semua :)

dan juga kenapa saya suka simbol ' :) ' juga nanti saya akan terangkan .


sejak beberapa bulan yang lalu . saya agak terkejut kerana nama saya tersenarai di dalam tiket pelajar-pelajar yang akan pulang ke Malaysia . tapi dengan sifat profesional dan kreatif yang lahir secara semula jadi dalam diri saya , alhamdulillah saya berjaya menutup ketekejutan saya di depan mata orang lain .

[kredit]

dan selang beberapa bulan saya dapat naik kapal terbang yang sangat seronok bila untuk pertama kalinya dan masuk kali kedua , ketiga dan keempat sudah tidak ada lagi keseronokan dalam menaiki kapal tersebut .

tapi tidak kesahlah , yang penting saya dapat berpelukan dan cium pipi ayanda dan bonda yang tercinta bila sampai di Kuala Lumpur Internasional Airport ( KLIA ) dan adik adik saya hanya saya salam cium pipi mereka lalu meneruskan kerjaya sebagai ' abang pengusik ' .

dan sejak itulah saya sudah mula tidak menulis dan hendak memikirkan untuk menulis lagilah . nak tahu apa sebabnya ? sekejap lagi saya ceritakan .

sambung selepas kerjaya ' abang pengusik ' tu , sebenarnya bukanlah tugas manusia ini dilahirkan sebagai seorang guru , doktor , jurutera , pemandu apatah lagi ' abang pengusik tu ' . tapi sudah terang lagi bersuluh bagi sesiapa yang membuka lampu suluh dalam Quran surah Az-Zariyat ayat 56 , dan Al-Baqarah ayat 30 .

" Aku tidak ciptakan Jin dan Manusia melainkan untuk beribadah kepada-Ku"
Az-zariyat : 56

Dan ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat " Aku hendak menjadikan khalifah di muka bumi ." Mereka berkata " Apakah Engkau hendak menjadikan orang yang merosakan dan menumpahkan darah di sana , sedangkan kami bertasbih memuji-Mu dan menyucikan nama-Mu . Dia berfirman " Sungguh Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui "
Al-Baqarah : 30

ha ! apa tunggu lagi ? pergilah solat , puasa , baca quran dan amalan amalan yang sewaktu denganya .

tapi ayat yang pertama itu jelaslah ubudilah ; beribadah kepada Allah . semua orang dah buatkan . yang kedua tu macam mana hendak dijelaskan kepada para manusia ? ataupun ayat itu sekadar hiasan di dalam al-Quran untuk manusia gantung di pintu rumah mereka memberitahu mereka ditugaskan menjadi khalifah .

hurm .. itulah kerjaya tambahan saya selepas pulang ke tanah air . bukan saya tidak mahu menulis dan sebagainya . tapi masa saya menulis saya telah digantikan dengan tugas dalam ayat al-Quran surah al-Baqarah itu . sedikit penjelasan .

mungkin masih tidak kukuh lagi hujah yang saya berikan sebentar tadi kerana ada dikalangan kita yang tidak faham tugas itu sendiri . kan kan ?

tidak mengapa , mungkin hari ini kita sekadar tahu perkataan khalifah itu . esoknya kita sudah mula mencari al-Quran terjemahan versi Pustaka Darul Iman seterusnya membaca ayat yang tertera di atas dan selepas ini akan diberitahu apa ayat itu ingin tunjukkan :)

#hendak diberitahukan ? joinlah Usrah versi Tarbiyyah pekat

itulah kisahnya . dan mungkin tidak sempat saya ceritakan tentang simbolik ' :) ' saya ini di post ini . tapi jangan risau , saya yakin bahawa ' golongan pembaca belog ' ini adalah golongan yang sabar kerana sabar dan redha terhadap kerenah penulis . lagi lagi yang pergi beruzlah dan sebagainya .

" kita mendapat cinta dari langit untuk disebarkan ke seluruh muka bumi Allah ini "


2 comments:

  1. aku-bukan-robot.13 August 2012 at 19:38

    may ALLAH bless.

    ReplyDelete
  2. ada ke usrah versi tarbiyah tak pekat?

    ReplyDelete